Årets mest uppslukande filmpoddar

2024 har varit ett bedrövligt filmår för mig. Jag har nästan aldrig i modern tid sett färre filmer eller engagerat mig mindre i utbudet. Hot takes? Glöm det. Det värsta är att året inte ens är en anomali, snarare bekräftar 2024 de senaste årens kräftgång för mig. 2020 såg jag drygt 450 långfilmer, 2021 var siffran ungefär samma. Många, absolut. 2022 störtdyker jag oförklarligt (post-covid?) ner till dryga 300 — fortfarande ett respektabelt antal — men såhär i backspegeln är 2022 kanariefågeln i kolgruvan som jag helt ignorerar, varningsklockan som borde fått mig att agera. Istället — 2023 landar jag på chockerande 135 filmer. 2024 kommer jag upp i något liknande.

 

Vad har hänt? Bilden är som alltid komplicerad, men de största bovarna, mina två absolut största time sucks, jämte töntiga aktiviteter som ”sömn”, ”arbete” och ”ha ett liv”, är YouTube och podcasts. Folks, det är den bistra sanningen — mycket av min tid äts upp av ”coola klipp” (som min fru hånande kallar YT) och folk som sitter runt ett bord och babblar in i mikrofoner. Man kan deppa ihop för mindre.

 

Men i ett försök att se detta från den ljusa sidan kommer här några rekommendationer på poddar med film- och tv-inriktning som jag haft mycket glädje av under året som gått. Så kanske är det inte helt bortkastad tid? Samtliga exempel finns ”där poddar finns”, som det brukar heta. YouTube får jag återkomma till.

 

ActionBoyz
Ingen tar sig an actionfilmer från ca 1972-1998 bättre än Jon Gabrus, Ben Rodgers och Ryan Stanger. Vecka efter vecka levererar de insiktsfulla och nyanserade analyser om filmer som knappt förtjänar det — tre timmar om Showdown in Little Tokyo, någon? — bara för att i nästa sekund dra de grövsta under bältet-anekdoter du nånsin hört, alltihop från deras inside-outside-perspektiv som skådisar, komiker och manusförfattare i Hollywood. ABZ är primärt en Patreon-podd, men det finns ett flöde med gratisavsnitt, ”to get you hooked”. Om du har det minsta intresse av ingående diskussioner om Chuck Norris skådespeleri, JCVD:s intellekt eller Steven Seagals skitstövleri är detta podden för dig.

 

 

Blank Check
Välkänd för de flesta filmdiggare, håller stilen, hög lägstanivå. Typiskt auteuristiskt-amerikanskt upplägg: Griffin Newman och David Sims väljer ut en regissör och går igenom samtliga filmer i filmskaparens katalog, oftast en film per avsnitt. Heltäckande, nördigt, roligt och ibland utmattande — jag ligger just nu efter, efter att ha tappat tråden halvvägs in i säsongen om Martin Brest, inte en av vår tids främsta regissörer direkt. Men jag ska beta av de kvarvarande avsnitten, för sedan väntar en riktig karamell — David Lynch, från Eraserhead till Twin Peaks S3.

 

 

BUFF-podden
Jag har inte så bra koll på barn- och ungdomsfilm men det har gänget på BUFF, filmfestivalen i Malmö som är helt inriktad på film för de yngre. BUFF:s podd handlar såklart dels om vad som är på gång i samband med festivalen, men man får också insikter om t ex filmpedagogik för unga, och roliga rapporter från diverse filmfestivaler, där perspektivet tack vare barn- och ungdomsfokuset är annorlunda än i mycket annan rapportering.

 

 

The Film Comment Podcast
Om man vill hålla sig uppdaterad om vad som händer kring tidskriften Film Comment och filmutbudet på Lincoln Center i New York, men också serveras rapporter från internationella filmfestivaler, är det här en utmärkt podd. Ibland blir den lite väl NYC-navelskådande, och min åsikt om värdarna pendlar från avsnitt till avsnitt, men för det mesta är det god lyssning, bra intervjuer med arthousetyper men framförallt utmärkta diskussioner mellan kritiker. Det största kruxet med podden är annars att den diskuterar filmer som precis haft premiär i typ Cannes eller Sundance, och för att följa med i diskussionerna får jag ofta spara avsnitt i flera månader innan jag sett filmen i fråga och först då lyssna ikapp.

 

 

Movies Babyyyyy och Weekend at Bergman’s
Brett Boham och Joe Cilio är två av grundarna av podcastnätverket Forever Dog och ägnar sig mest åt att producera andra personers poddar (bl a huserar nätverket The Best Show med Tom Scharpling), men de leder också de två väldigt underhållande filmpoddarna Weekend at Bergman’s och Movies Babyyyyy, där de får utlopp för sina bästa och värsta filmnördiga sidor. Movies Babyyyyy (med fem y) är ett ganska traditionellt filmprogram som kommer ut en gång i veckan, där Brett och Joe går igenom amerikanska box office, spekulerar kring kommande filmer, recenserar nya släpp m m. Branschtugget är på precis rätt nivå för mig — de är lite mer besatta av pengasidan av showbiz än jag, och babblar på om förväntade intäkter, vad vissa floppar kan innebära för specifika studios — men det är på en lagom intrikat nivå, jag lär mig alltid nåt men det är inte för insnöat. Recensionerna är också utmärkta, förvånansvärt pålästa, med en lagom dos av hot takes, enighet och bråk duon emellan. Weekend at Bergman’s är mer dumkul high concept, som gjort för att man ska bli tokig: Brett och Joe ställer två vitt skilda filmer mot varandra, en arthouseklassiker möter en popcornrulle, och i slutet av varje avsnitt bestäms vilken av filmerna som ska kanoniseras och vilken som ska slängas i papperskorgen. Och den som kasseras får de sedan lova att aldrig nånsin se igen! En provocerande och rolig premiss som lika ofta leder till frustration som katarsis. Typexempel på match: Beau travail vs Deuce Bigalow: Male Gigolo.

 

 

Unclear and Present Danger
En podd som undersöker vad thrillers och actionfilmer från nittiotalet säger om sin politiska samtid — och där filmen som diskuteras mest fungerar som en språngbräda för en vidare diskussion om politik och samhälle då och nu. På så vis en ovanlig filmpodd, man ska inte förvänta sig en scen-för-scen-genomgång av rullarna som tas upp. Värdar är den allroundkunnige Jamelle Bouie (kolumnist på NY Times m m) och journalisten John Ganz (vars senaste bok, When the Clock Broke: Con Men, Conspiracists, and How America Cracked Up in the Early 1990s, handlar just om nittiotalet som en oväntad brytpunkt för amerikansk politik). Har en väldigt smart hook av ett slag jag älskar: avsnitten inleds med att Bouie och Ganz plockar fram New York Times förstasida från datumet då filmen de snackar om hade premiär, och kollar om några rubriker är värda att kommentera. Ett lika enkelt som lysande sätt att kicka igång ett samtal.

 

 

With Gourley and Rust
När mångsysslarna Matt Gourley och Paul Rust lanserade sin podd för några år sedan var det som en renodlad Friday the 13th-podd som i princip var tänkt att ta slut när samtliga delar av filmsviten om Jason Vorhees var avklarade. Men Gourley och Rust fick blodad tand, fortsatte att beta av andra rysliga serier som Nightmare on Elm Street och Halloween, och har nu landat i att vara en ”easy-listening cozy-cast” som täcker både traditionell skräck, thrillers och andra spänningsfilmer. Nyligen körde de en Hitchcockserie som innehöll några titlar som sällan diskuteras i poddsammanhang, som Frenzy och Torn Curtain.

 

 

samt naturligtvis… Intresseklubben antecknar
Jag skulle såklart aldrig få för mig att göra reklam för min egen podcast Salong 3, men några såna betänkligheter har jag inte om Intresseklubben antecknar, som görs av Jesper Wiking och Skärmtids egen Per Perstrand. Här kan vi snacka mysig stämning! Det är film för hela slanten, och om det så handlar om Steven Spielbergs 80-tal eller ifall JesPer tar sig an en lyssnares ”önskefilm” är det alltid smart, trevligt och inbjudande.

2 svar till ”Årets mest uppslukande filmpoddar”

  1. […] Godfathers (Satoshi Kon, 2003) Podden Blank Check fick mig att under året återstifta bekantskapen med Satoshi Kon, den begåvade animatören bakom […]

  2. […] VHS i Sverige. En film som jag dessutom redan sett! Så går det när man låter ens filmtittande dikteras av poddar som man försöker komma ikapp — ActionBoyz hade ett avsnitt om filmen under sitt […]

Lämna ett svar till 2025 rullar in på oväntade filmspår – Skärmtid Avbryt svar