A-kursen har bockat av slasher, spökhus och BDSM-demon – äntligen dags att grotta i lite ikonisk monsterfilm!
Vi börjar med The Mummy (1932) alias svenska Mumien vaknar men först lite bakgrund till er som kanske vill bocka av alla av Universals ikoniska monsterfilmer från 30-40-talen.
Under 1930- och 40-talen skapade Universal Pictures en rad skräckfilmer som blev grunden till hela Hollywoods monstertradition. 1931 blev startskottet med Dracula (obs inte Nosferatu utan den med Bela Lugosi) och Frankenstein.
Filmernas enorma framgång ledde till fler klassiker under 30- och 40-talen, Dracula och Frankenstein är liiite uttjatade så del 4 i a-kursen blir som sagt The Mummy som var den tredje filmen i ordningen. Till skillnad från Dracula och Frankenstein bygger den inte på en bok, utan är inspirerad av Tutankhamons gravöppning och den tillhörande myten om en mumieförbannelse.
The Mummy är en riktigt mysig matinéfilm. Vi börjar i Kairo 1921. En brittisk expedition hittar mumien Imhotep, en präst som 3700 år tidigare blivit levande begravd för att ha försökt återuppväcka sin älskade, prinsessan Ankhesenamun. När en nyfiken assistent läser högt ur den förbjudna Scroll of Thoth, vaknar Imhotep till liv. Uh-oh! Aldrig läsa högt ur förbjudna skrifter, då vaknar jämt nåt läbbigt med en kuslig agenda till liv. Era klantskallar, lär er. Ja den som gjorde det dog också ”skrattande i tvångströja”.
Tio år senare dyker en mystisk egyptier upp (Boris Karloff), och han hjälper arkeologer att hitta Ankhesenamuns grav. Surprise! Detta är mumien Imhotep! Hans egentliga plan är att återföra prinsessans själ – som han tror har återfötts i den unga kvinnan Helen (Zita Johann).
(Hmmm man känner igen det här – i Coppolas Bram Stoker´s Dracula är det ju Gary Oldmans Dracula som letar efter sin älskade som är återfödd i Winona Ryders Mina!) Det är i vilket fall en OTROLIGT krånglig plan. Prinsessans själ har vandrat och han ska döda henne men även bränna upp hennes gamla mumie men sedan återuppväcka henne?
Efter den härliga och mycket klassiska öppningsscenen syns Imhotep aldrig igen i bandage. Det här klassiska mumieutseendet där man är inlindad i trasor och släpar sig stönande fram med trevande händer skapades först i 1940-talets uppföljare.
Regissören Karl Freund var egentligen filmfotograf och hade tidigare fotat tex Metropolis, därav den härligt mystiska ljussättningen med mycket skuggspel. Han vill också att filmen skulle vara mer tragisk än läskig.
The Mummy är nog mest känd nuförtiden som äventyrskomedierna med Brendan Fraser. Universal har försökt återuppliva figurerna i olika former och haka på Marvel Universe-succén med ett “Dark Universe”, som gått ganska så åt helvete direkt. Kanske mest tack vare den gräsliga The Mummy (2017) med Tom Cruise och en zexig tjejmumie med fyra pupiller som gjorde att självförtroendet och publikens pepp pös ur monsterballongen.
En kuslig thrillerversion a la Sova med fienden gjordes av The Invisible Man med Elisabeth Moss i huvudrollen, den var ganska lyckad. Men sedan dess har andra mer pigga än Universal plockat upp monsterpinnen: snart kommer Guillermo del Toros antagligen vrålsnygga Frankenstein, Maggie Gyllenhaals The Bride (den ser man ju fram emot!) och varianter av Dracula står ju som spön i backen.
I a-kursen kommer vi även bocka av den första riktiga varulvsfilmen – The Wolfman, så det kan ni se fram emot!
Jag har en mysig liten Universal Monster-dvd-box med samtliga filmer, rekommenderas – annars kan de streama och hyras lite här och där.
Läs även våra tidigare Spöktober-inlägg:
Läskigt överspel i Tod Slaughter-triumfen The Face at the Window
The Thrill Killers: sadister och dårar i Stecklers svar på Psycho Sektledare, urfolksmagi och tequila-demoner i Poltergeist 2 och 3
The Invisible Ray: Karloff & Lugosi i strålande Universal-raffelA-kurs i skräckfilm del 3: The Amityville Horror
The Devil-Doll: mysrysig berättarglädje i Tod Brownings näst sista
The Long Walk: Cooper Hoffman lyser i brutal King-filmatisering
The Velvet Vampire: drömsk arthouse möter krass exploitation
A-kurs i skräckfilm del 2: Hellraiser
A-kurs i skräckfilm del 1: A Nightmare on Elm Street
Doomwatch: när kommer ekoskräcken tillbaka?
Evil Dead: Sam Raimis hyperkinetiska debutfilm är bättre än någonsin
Fira Spöktober med Skärmtid – ett läskigt inlägg om dagen!
Poddtips: kickstarta Shocktober med ett dödsskönt snack om Final Destination


Lämna ett svar till Spoorloos: besatta män och andlös spänning i klaustrofobisk kidnappningsklassiker (Spöktober 2025) – Skärmtid Avbryt svar