A-kurs i skräckfilm del 6: The Innocents (Spöktober 2025)

”Mörk psykologisk skräck” och ”är det verkligt eller bara i hennes huvud” är två fraser som kan skrämma bort mig snabbare från en film snabbare än tiden det tar att säga ”Babadook”.

Men strunt samma, nu tar vi oss an The Innocents eller på svenska De oskyldiga (1961). Otroligt stilbildande och den mest analyserade skräckfilmen någonsin, apropå ”a-kurs” lär horder av pretto filmvetare skrivit kassa paper om filmen.

The Innocents är regisserad av Jack Clayton och är baserad på Henry James gotiska novell The Turn of the Screw (adapterad av Truman Capote och William Archibald).

När den unga guvernanten miss Giddens (Deborah Kerr) anländer till det ståtliga slottet Bly Manor för att ta hand om två föräldralösa barn, Flora och Miles, verkar allt till en början idylliskt som alltid. Sommar, vacker trädgård, barnen är artiga och rara…

Miss Giddens får höra att barnens tidigare guvernant, miss Jessel, dog under mystiska omständigheter – och att hennes älskare, tjänaren Peter Quint, också gick en våldsam död till mötes. Miss Giddens börjar tro att deras andar fortfarande hemsöker huset… och kanske har tagit barnen i besittning.

Eeek! Eller är hon bara en tvättäkta hysterika? Juryn är fortfarande ute vad gäller den frågan! Själv väljer jag glädjen – det vill säga att det absolut är riktiga spöken, inte bara att miss Giddens är cray-cray. Inga normala barn kan skratta de där megaobehagliga skratten?! De EKAR i mitt huvud!

Filmen kom precis när man inom skräckfilm gick från monster till psykologiskt obehag och känns väldigt modern. Otroligt bra var den! Varenda minut satt jag ångestfylld på spänn, så läskig! Helt otroligt klipp och foto, ljuset och mörkret, båda lika otäcka. Man har lekt mycket med dubbelexponering och vinjettering av bilderna. The Others med sin ljus-och-mörker-lek måste vara väldigt influerad av den, på ett ställe kallar guvernanten t.o.m. ”spökena” för ”the others”!
Deborah Kerr är FANTASTISK som guvernanten, tokig eller inte.

Ska du bara se en film inom genren ”i hennes huvud eller riktiga spöken” är det denna du ska välja!

The Innocents går att hyra eller köpa.

Läs även våra tidigare Spöktober-inlägg:

Frankenstein Meets the Wolf Man: både vemodigt och löjeväckande i Universals första monstermashup 
A-kurs i skräckfilm del 5: The Wolf Man

Big Trouble in Little Outpost
Poddtips: Skräck i Salong 3
Spirits of the Dead: skippa Vadim och Malle, se Fellini!

Samvetslös plastikkirurg blir mordisk cirkusdirektör i Circus of Horrors
Anguish: snurrig surrealistisk spänning i flerbottnad film i film i film i film
A-kurs i skräckfilm del 4: The Mummy
Läskigt överspel i Tod Slaughter-triumfen The Face at the Window
The Thrill Killers: sadister och dårar i Stecklers svar på Psycho
Sektledare, urfolksmagi och tequila-demoner i Poltergeist 2 och 3
The Invisible Ray: Karloff & Lugosi i strålande Universal-raffel
A-kurs i skräckfilm del 3: The Amityville Horror
The Devil-Doll: mysrysig berättarglädje i Tod Brownings näst sista
The Long Walk: Cooper Hoffman lyser i brutal King-filmatisering
The Velvet Vampire: drömsk arthouse möter krass exploitation
A-kurs i skräckfilm del 2: Hellraiser
A-kurs i skräckfilm del 1: A Nightmare on Elm Street
Doomwatch: när kommer ekoskräcken tillbaka?
Evil Dead: Sam Raimis hyperkinetiska debutfilm är bättre än någonsin
Fira Spöktober med Skärmtid – ett läskigt inlägg om dagen!
Poddtips: kickstarta Shocktober med ett dödsskönt snack om Final Destination

4 svar till ”A-kurs i skräckfilm del 6: The Innocents (Spöktober 2025)”

  1. […] A-kurs i skräckfilm del 6: The Innocents Frankenstein Meets the Wolf Man: både vemodigt och löjeväckande i Universals första monstermashup  A-kurs i skräckfilm del 5: The Wolf Man Big Trouble in Little Outpost Poddtips: Skräck i Salong 3 Spirits of the Dead: skippa Vadim och Malle, se Fellini! Samvetslös plastikkirurg blir mordisk cirkusdirektör i Circus of Horrors Anguish: snurrig surrealistisk spänning i flerbottnad film i film i film i film A-kurs i skräckfilm del 4: The Mummy Läskigt överspel i Tod Slaughter-triumfen The Face at the Window The Thrill Killers: sadister och dårar i Stecklers svar på Psycho Sektledare, urfolksmagi och tequila-demoner i Poltergeist 2 och 3 The Invisible Ray: Karloff & Lugosi i strålande Universal-raffel A-kurs i skräckfilm del 3: The Amityville Horror The Devil-Doll: mysrysig berättarglädje i Tod Brownings näst sista The Long Walk: Cooper Hoffman lyser i brutal King-filmatisering The Velvet Vampire: drömsk arthouse möter krass exploitation A-kurs i skräckfilm del 2: Hellraiser A-kurs i skräckfilm del 1: A Nightmare on Elm Street Doomwatch: när kommer ekoskräcken tillbaka? Evil Dead: Sam Raimis hyperkinetiska debutfilm är bättre än någonsin Fira Spöktober med Skärmtid – ett läskigt inlägg om dagen! Poddtips: kickstarta Shocktober med ett dödsskönt snack om Final Destination […]

  2. […] 3 x John Brahm: Jack the Ripper-riff, krackelerande kompositörer och illvilliga illusionister  A-kurs i skräckfilm del 6: The Innocents Frankenstein Meets the Wolf Man: både vemodigt och löjeväckande i Universals första […]

  3. […] Play3 x John Brahm: Jack the Ripper-riff, krackelerande kompositörer och illvilliga illusionister A-kurs i skräckfilm del 6: The InnocentsFrankenstein Meets the Wolf Man: både vemodigt och löjeväckande i Universals första […]

  4. […] 3 x John Brahm: Jack the Ripper-riff, krackelerande kompositörer och illvilliga illusionister  A-kurs i skräckfilm del 6: The Innocents Frankenstein Meets the Wolf Man: både vemodigt och löjeväckande i Universals första […]

Lämna ett svar till Ring IT-supporten! DET är för lite clowner i nya King-serien (Spöktober 2025) – Skärmtid Avbryt svar